---ThanK YoU all----

Assalamualaikum WBT. Setinggi-tinggi ucapan terima kasih yang tidak terhingga saya ucapkan kepada semua yang telah terlibat dalam menjayakan Program ini iaitu Program Urbanisasi dan Pembangunan bandar,PPSPP UKM. Saya selaku ketua pengarah bagi projek ini terutamanya dalam kunjungan kami ke daerah Kota Tinggi yang mengkaji impak dan kesan banjir terhadap pelbagai jenis skop kajian ingin mengucapkan jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada pensyarah Program ini iaitu Prof Madya Dr. Hamzah Jusoh dan Pn. Marsitah Mohd Radzi kerana telah banyak memberikan tunjuk ajar kepada kami dalam menjayakan projek mega ini. tidak dilupakan juga rakan-rakan seperjuangan lain yang banyak membantu saya dalam melaksanakan misi program Urbanisasi dan Pembangunan bandar ini. Akhir kata dari saya, seribu kemaafan dipinta kepada Prof Hamzah, Pn. Marsitah dan rakan-rakan sekiranya terdapat salah dan silap saya semasa saya menjalankan tugas ini. Diharapkan segala usaha dalam menyiapkan blog dan ikatan yang telah kita hasilkan ini tidak berhenti disini sahaja, malah akan berterusan di masa-masa akan datang... sekian, terima kasih semua!!!

Thursday, October 25, 2007

Laporan Fieldwork By Group Urban Legend

Pada 1-3 September kami telah selesai menjalani kerja lapangan di Kota Tinggi. Persoalan yang kumpulan kami kaji iaitu "Adakah sektor pelancongan di Kota Tinggi telah pulih sepenuhnya?" telah terjawab. Setibanya kami di Kota Tinggi pada pukul 1 September,kami bergegas ke bandar untuk menjalankan soal-selidik terhadap para pengusaha tekstil. Perusahaan tekstil ini juga adalah salah satu tarikan pelancong untuk datang membeli-belah.Pada sebelah malam pula, kami telah menaiki bot di tepi Sungai Johor untuk mengalami sendiri pengalaman melihat kunang-kunang di Sungai Johor. Bayaran yang dikenakan adalah RM15 untuk seorang. Sepanjang menaiki bot,kami terpegun dengan keindahan khazanah alam ini. Semasa berada di dalam bot, kami mendapati bahawa majoriti penumpang adalah pelancong asing yang berasal dari Singapura dan Jepun.
Keesokan paginya,2 September, kami telah Kampung Kelantan untuk melawat salah satu tempat pelancongan yang terdapat di Kota Tinggi iaitu Makam Laksamana Bentan.Kami mendapati kawasan ini dibersihkan oleh penduduk Kampung Kelantan. Kami juga berkesempatan untuk menemubual penduduk di sekitar makam tersebut. Kemudian, pada pukul 2 petang, kami berjalan-jalan di sekitar Bandar Kota Tinggi. Kami mengunjungi hotel-hotel yang ada untuk menemuramah pemilik-pemilik hotel mengenai impak banjir kepada perniagaan mereka. Hotel-hotel tersebut ialah Hotel Pilton, Hotel Nasha, Hotel Mayres dan Hotel White Lillies. Pada sebelah malam pula, kami mengadakan perbincangan dalam kumpulan.
Pagi 3 September pula dimulakan dengan kunjungan ke Pejabat Daerah Kota Tinggi. Ketika sesi dialog bersama Tuan Haji Zainuddin, persoalan kami terjawab. Kemudian kami ke Jabatan Kerja Raya untuk menemuramah Encik Saad, seorang pekerja di sana, untuk mendapatakn maklumat mengenai projek-projek yang dijalankan untuk membaikpulih jalanraya di sekitar tempat-tempat pelancongan. Selepas itu, kami berjalan kaki ke Muzium Kota Tinggi untuk meneruskan kajian. Walaupun agak jauh dari Pejabat Daerah, tetapi penat lelah kami hilang setelah bertemu dengan penolong kurator muzium. Beliau telah membekalkan kami dengan maklumat berguna di samping membenarkan kami menggunakan perpustakaan muzium tersebut. Setelah selesai melawat muzium, kami pulang ke Pejabat Daerah dan tepat 4 petang, kami bertolak pulang ke UKM.

No comments: