---ThanK YoU all----

Assalamualaikum WBT. Setinggi-tinggi ucapan terima kasih yang tidak terhingga saya ucapkan kepada semua yang telah terlibat dalam menjayakan Program ini iaitu Program Urbanisasi dan Pembangunan bandar,PPSPP UKM. Saya selaku ketua pengarah bagi projek ini terutamanya dalam kunjungan kami ke daerah Kota Tinggi yang mengkaji impak dan kesan banjir terhadap pelbagai jenis skop kajian ingin mengucapkan jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada pensyarah Program ini iaitu Prof Madya Dr. Hamzah Jusoh dan Pn. Marsitah Mohd Radzi kerana telah banyak memberikan tunjuk ajar kepada kami dalam menjayakan projek mega ini. tidak dilupakan juga rakan-rakan seperjuangan lain yang banyak membantu saya dalam melaksanakan misi program Urbanisasi dan Pembangunan bandar ini. Akhir kata dari saya, seribu kemaafan dipinta kepada Prof Hamzah, Pn. Marsitah dan rakan-rakan sekiranya terdapat salah dan silap saya semasa saya menjalankan tugas ini. Diharapkan segala usaha dalam menyiapkan blog dan ikatan yang telah kita hasilkan ini tidak berhenti disini sahaja, malah akan berterusan di masa-masa akan datang... sekian, terima kasih semua!!!

Thursday, October 25, 2007

Soal Selidik dan temuramah terhadap Peniaga


Soal selidik dijalankan terhadap responden yang kebanyakannya berumur diantara 40 tahun dan keatas. Majoriti peniaga di Kota Tinggi, terutamanya di kawasan Bazar Kota Tinggi adalah berketurunan Melayu. Terdapat juga peniaga yang berbangsa Kemboja yang telah lama menetap di daerah Kota Tinggi . 92% peniaga menyatakan bahawa peniagaan mereka terjejas teruk sekali semasa kejadian banjir 2006/2007. Pada perspektif peniaga, tarikan pengunjung ke Kota Tinggi adalah aktiviti membeli-belah. Ini kerana Bazar Kota adalah terkenal dengan jualan kain-kain dan dinamakan ‘Mini Kelantan’ oleh pengunjung kerana aktivi perniagaan dipelopori oleh peniaga dari Kelantan.

Ini diikuti pula dengan tempat-tempat bersejarah dan khazanah alam semulajadi seperti Air Terjun Kota Tinggi dan kunang-kunang. Pengunjung biasanya terdiri daripada penduduk Malaysia(56%) sendiri dan juga terdapat juga pengunjung dari Singapura(37%) dan lain-lain (7%). Kebiasaanya pengunjung ke Kota Tinggi datang pada musim cuti persekolahan (73%) dan juga awal dan akhir tahun (27%). Bilangan pengunjung dikatakan semakin berkurangan(47%) selepas kejadian banjir 2006/2007, tiada perbezaan (23%) dan semakin ramai pengunjung ( 30%). Majoriti peniaga yang kami temui menyatakan bahawa kejadian banjir 2006/2007 berpunca daripada bencana alam semulajadi (36%), hujan yang turun dengan lebat (21%), sungai yang cetek (21%), dan juga sistem perparitan yang tidak sempurna (14%).

No comments: