---ThanK YoU all----

Assalamualaikum WBT. Setinggi-tinggi ucapan terima kasih yang tidak terhingga saya ucapkan kepada semua yang telah terlibat dalam menjayakan Program ini iaitu Program Urbanisasi dan Pembangunan bandar,PPSPP UKM. Saya selaku ketua pengarah bagi projek ini terutamanya dalam kunjungan kami ke daerah Kota Tinggi yang mengkaji impak dan kesan banjir terhadap pelbagai jenis skop kajian ingin mengucapkan jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada pensyarah Program ini iaitu Prof Madya Dr. Hamzah Jusoh dan Pn. Marsitah Mohd Radzi kerana telah banyak memberikan tunjuk ajar kepada kami dalam menjayakan projek mega ini. tidak dilupakan juga rakan-rakan seperjuangan lain yang banyak membantu saya dalam melaksanakan misi program Urbanisasi dan Pembangunan bandar ini. Akhir kata dari saya, seribu kemaafan dipinta kepada Prof Hamzah, Pn. Marsitah dan rakan-rakan sekiranya terdapat salah dan silap saya semasa saya menjalankan tugas ini. Diharapkan segala usaha dalam menyiapkan blog dan ikatan yang telah kita hasilkan ini tidak berhenti disini sahaja, malah akan berterusan di masa-masa akan datang... sekian, terima kasih semua!!!

Thursday, October 25, 2007

REPORT ON HOTELS AT KOTA TINGGI

Hotel Grand Waterlilies adalah salah sebuah hotel yang terletak di bandar Kota Tinggi. Pengurus hotel ini En. Lim walaupun sudah nampak agak berumur namun kelihatan sangat bertenaga untuk ditemuramah oleh pihak kami. Beliau mengatakan bahawa hotel ini telah dirasmikan sebelum berlakunya banjir yang melanda pada bulan Disember 2006 dan Januari 2007. Namun begitu, hotel ini mula beroperasi semula selepas banjir selama 2 bulan. Menurut En. Lim, bencana banjir telah mendatangkan kerugian yang besar kepada hotel ini. Pihak hotel memerlukan masa selama 5-6 bulan untuk melengkapkan semula peralatan-peralatan yang telah musnah akibat banjir.
Tambahan beliau, pelancong yang kerap mengunjungi hotel ini adalah terdiri daripada pelbagai bangsa asing seperti Jepun, Singapura, negara-negara Eropah dan tidak lupa juga terdiri daripada penduduk-penduduk tempatan sendiri yang berbilang bangsa. Kebanyakan pelancong yang datang adalah bertujuan untuk mengunjungi kawasan-kawasan yang menarik di Kota Tinggi seperti Sg. Johor untuk melihat kunang-kunang pada waktu malam, membeli belah di mini kelantan (sebuah pusat jualan tekstil besar-besaran), Makam Laksamana Bentan di Kg. Kelantan dan air terjun Kota Tinggi. Selain itu pelancong-pelancong juga menginap di hotel ini adalah untuk tujuan rasmi seperti urusan perniagaan dan sebelum meneruskan perjalanan mereka untuk melancong ke pulau-pulau yang berdekatan seperti Pulau Besar dan Pulau Sibu.
Kelebihan hotel ini lebih terserlah dengan layanan istimewa yang diberikan oleh pihak hotel kepada para pelanggan. Selain itu harga bagi penginapan juga boleh dirunding serta keadaan suasana hotel ini yang cukup cantik dan kemas turut menarik hati para pelancong untuk menginap di sini. En. Lim turut memberikan pandangannya bagi memajukan sektor pelancongan di Kota Tinggi. Menurut beliau pihak kerajaan perlu menambahkan lebih banyak infrastruktur dan kemudahan sehubungan dengan pembangunan yang semakin pesat membangun di Bandar Kota Tinggi.
Nasha Hotel merupakan salah sebuah hotel yang agak terkenal di Bandar Kota Tinggi. Menurut pengurus hotel ini, Puan Nasha yang berbangsa cina, Hotel Nasha ini telah mula beroperasi sejak tahun 1975, iaitu sejak 32 tahun yang lalu. Bencana banjir telah mendatangkan kesan yang buruk terhadap hotel ini. Hotel ini tidak beroperasi selama 2 bulan selepas kejadian banjir. Pihak hotel juga turut mengalami kerugian yang besar sehingga mencapai RM100 000 dari segi barangan perabot, lif dan mesin-mesin. Tambahan beliau hotel ini terpaksa mengambil masa hampir setengah tahun untuk pulih semula seperti sediakala.
Pelancong yang kerap mengunjungi hotel ini adalah terdiri daripada bangsa-bangsa asing seperti bangsa Denmark, Eropah, New Zealand, Singapura dan penduduk tempatan sendiri. Kelebihan hotel ini adalah terletak pada layanan yang istimewa daripada pihak hotel serta keadaan hotel yang bersih dan menarik. Puan Nasha turut mengatakan langkah-langkah yang akan di ambil oleh pihak hotel bagi mengatasi masalah banjir pada masa akan datang adalah dengan tidak mengambil risiko membeli barang-barang dan mesin-mesin yang bernilai harga tinggi buat masa ini.

No comments: